دفاعیه گلسرخی

گویا صدا و سیما روز گذشته دفاعیه خسرو گلسرخی را پخش کرده که زمانی باعث شور و هیجان در میان مبارزین شده بوده. اینکه بنده خدا جانش را از دست میده خوب ناراحت کننده است ولی اگر به حرفهایش دقت کنیم متوجه میشویم که جوانان آن دوره چه ساده و کمی گیج تشریف داشتند. اگر دفاعیه را ندیدید اینجا ببینید. به نظر من تو حرفاش یک عوامفریبی بزرگی است که از عواطف مذهبی برای بیان ادعاهای واهیش استفاده میکنه. یکی ار فجایع فکری دهه پنجاه تولید فکری بوده که از ادغام مارکسیسم با اسلام حاصل شده که بخش زیادی از عقب ماندگی اقتصادی کشور در دهه های بعدی محصول تولید چنان فکری بوده است. دفاعیه گلسرخی نمونش و صحبتهای دکتر شریعتی شاهد دیگر. ابعاد سیاسی این مساله تا جایی پیش رفت که یکی از بزرگترین حزب های سیاسی قبل از انقلاب عملا مارکسیسم را در کنار ایده های مذهبی پذیرفت. البته کلا تفکر اقتصادی مارکسیستی گروههای دیگر را که خود را کاملا مبرا از مارکسیسم میدانستند تحت تاثیر اساسی قرار داد.

حالا سوال اینه که آیا تفکر اقتصادی در اسلام چیست؟ جواب این سوال را بهتر در اینجا پیدا کنید. ممدخان طاهری مصاحبه داشت با دکتر عیوض لو مدرس اقتصاد اسلامی در دانشگاه امام صادق. من گزیده ای از آن مصاحبه را اینجا آورده ام:

سوره نسا مي‌فرمايد: «ولاتؤتوا و السفهاء اموالكم، التي جعل‌ا… لكم قياما» مفهوم آن به تعبير آيت‌ا… طباطبايي اين است كه از مال، استفاده سفيهانه نكنيم استفاده عاقلانه داشته باشيم. مالي كه منشا قوام و برپايي و استحكام باشد. اين يك شرط اساسي است و در اسلام مطرح شده است كه چگونه از مال اعم از اينكه مالكيت خصوصي باشد يا دولتي، استفاده كنيم. هر كس كه مالك است بايد به گونه‌اي از مال استفاده كند كه استفاده عاقلانه باشد. در اينجا تخصص اقتصاد به كار مي‌آيد، يعني به گونه‌اي از اين مال استفاده كنيم كه باعث برپايي و رشد و نمو ثروت در جامعه شود. حضرت علي در ارتباط با بيت‌المال مي‌فرمايد: ‌ «فاصله بين خطوط را كم كنيد، قلم‌هايتان را تيز كنيد و حرف‌هاي زيادي خود را حذف كرده و اصل صحبت‌هايتان را بگوييد» و سپس دليل انجام اين كار را مي‌فرمايد: «وان اموال المسلمين لاتحتمل الاضرار»: اموال مسلمين اضرارناپذير است، در واقع اگر از مال استفاده نادرست صورت گيرد، در جامعه ضرر توليد كرده‌ايم، بنابراين اسلام، به بحث كارايي و استفاده صحيح از منابع پرداخته است.

در اسلام چه ديدگاهي در مورد ثروت وجود دارد؟

افراد ثروت داشته باشند و از ثروت خود به درستي استفاده كنند و آن را رشد دهند، مشكلي از ديدگاه اسلامي ندارد ولي ثروت پس از اينكه توليد شد، همانند تعبيري كه مرحوم شهيد مطهري داشتند بايد موزون در جامعه توزيع شود كه در اين زمينه هم اسلام دستوراتي دارد كه در توليد ثروت غير از اينكه ثروت‌ها مال خودمان باشد، محدوديتي ايجاد نكرده است. مهم اين است كه هركس بايد در مال خود تصرف كند و مال خود را افزايش دهد تا منشا باطل نداشته باشد اما مقدار مال چندان اهميتي ندارد.

ديدگاه اسلام در مورد مالكيت به چه صورت است؟

در مورد مالكيت موردي كه مهم است، اين است كه حق باشد، منتها بايد اقتضاي آن را مورد توجه قرار داد. مواردي كه منابع عمومي تلقي مي‌شود و ما آنها را ايجاد نكرده‌ايم، اين موارد متعلق به همه است، اما در مواردي كه فرد در مالكيت خود رشد ثروت دارد، افزايش ارزش افزوده متعلق به كسي است كه خود آن را ايجاد كرده است

توجه کنید که مفهوم مالکیت و تولید ثروت چگونه است و مالکیت احترام خاص خود را دارد و تولید ثروت یک ارزش است. همین دو مساله در تناقض جدی با مفهوم مالکیت در مارکسیسم است. کاشکی بجای اعدام کردن گلسرخی مجبورش میکردن دو تا کتاب اقتصاد بخونه و یک سفر تفریحی میفرستادنش شوروی و سیبری تا نتایج عملی مارکسیسم رو ببینه. شرط میبندم بعدش سیبیلها رو از ته میتراشید و میرفت سر زندگیش و بت نسل بعدیش نمیشد و شاید زودتر کتاب خانه دایی یوسف رو مینوشت (کتابی که یکی از فراری های چریکهای فدایی در مورد وضعیت اسفبار شوروی نوشت). گرفتاری اینجاست که در بین جوانان نسل فعلی تفکر مارکسیستی علاقه مندان جدی پیدا کرده +++

 

Advertisements

2 پاسخ to “دفاعیه گلسرخی”

  1. مزدك Says:

    پويان جان، من با حرفت از نظر تئوريك موافقم. يعني اينكه جمع كردن ماركسيسم با اسلام بي معني بوده. اين كه آنها چرا اينكار را هم ميكردند، به غير از آناني كه مذهبي بودند البته، برايم روشن نيست. آما جواب من به آن نامه اين بود كه آن كسي كه درباره اش آنگونه نوشته شده بود، از سوابقي كه من ازش ميدانم، از آن كتاب نخوانده ها نبود. او جزو كساني بود كه آگاهانه چنين ربط و بسطي را بين اسلام و ماركسيسم ايجاد كرده بود. در مورد اينكه آنان بت اين نسل شده اند، بايد بگويم كه براي عده اي ممكن است. اما قطعا چون دنيا از يك دنياي ايداليستي به يك دنياي عملگرا تبديل شده، عده زيادي نبايند باشند كساني كه دنباله رو آن عقايد بدان شكل باشند. البته اين چيزي از شهامت و ارزش آناني كه جان خود را در راه خوشبختي مردمشان از دست دادند، از نظر من كم نمي كند. توجه داشته باش كه آنان خدا و پيغمبري نبودند كه از مردنشان پاداشي را انتظار داشته باشند. آنان فقط و فقط براي ايراني آبادتر و آزادتر جان خود را از دست دادند. شاد و آزاد باشي

  2. arman Says:

    خسرو مرد بود… نمیدونم چرا هرکاری می کنم راکفلرها رو نمی تونم جایگزین مرام هایی مثل گلسرخی ها بکنم!!! وقتی اسلام صحبت از تکاثر می کنه به نظرم کمونیست نزیدیکیش به اسلام بیشتره تا سرمایه داری…ولی هردوتاشون از این طرف و اون طرف اسلام افتادن و اقتصاد اسلامی چیزی است بین این دو و البته متعالی تر…آقایون اومدن اقتصاد التقاطی رو تو کشور ما راه انداختن…در آخر این اقتصاد اسلام است که راه نجات کشوره نمی دونم اقتصاد شهید مطهری رو خوندین یا نه؟ البته از چاپش جلوگیری میکنن…حسن رحیم پور حرف خوبی زد ..گفت : هر وقت این متحجرها عدالت را از دین گرفتند..عده ای عدالت بدون دین را انتخاب کردند که یکی از مردهاش گلسرخی بود که به آرمان های دینی اش وفادار موند…خدایش بیامرزد!!!

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: