ترافیک تهران

بعد از نزدیک شش سال دوری از ایران اسفند ماه رفتم ایران. اولین تفاوتی که هر فرنگ رفته ای بهنگام ورود به ایران متوجه میشه وضع رانندگی است. اتفاق نادری است اگر ببینید که راننده ای به ماشین دیگر که هیچی به زن رهگذر بچه به بغلی روی خط عابر اجازه عبور بدهد. در میدان تجریش بانوی مسن عصا بدستی را دیدم که از مردم خواهش میکرد که برای عبور از خیابان همراهیش کنند. احتمال تصادف و مرگ بدلیل تصادف با موتور برای رهگذران تهرانی در وسط بزرگراه یا پیاده رو یا روی خط عابر یکسان است. از ترافیک که بگذریم اگر گذارتان به بانک و کلا صفی بیافتد باید مواظب باشید که اگر لحظه ای جایتان را در صف ترک کنید یا حتی طوری بایستید که در زاویه ای با راستای صف درست شود دعوا و پرخاش نفرات پشت سری کمترین چیزی است که نصیبتان میشود.
خلاصه کلام رفتار مردم شهرنشین با یکدیگر نسبت به جوامع دیگر که خیلی وقتها آنها بی فرهنگ میخوانیم بسیار تند و با عصبانیت است. البته در ایران راحتتر میتوان با تک تک افراد ارتباط برقرار کرد. یعنی به مجرد آشنایی با یک فرد غریبه سریعا رابطه محترمانه ای برقرار میشود ولی چرا رفتار افراد در جامعه که نمود آن رانندگی است در ایران بسیار عقب مانده است؟ چرا همه در خیابان با هم در حال مسابقه و گویی نبرد هستند؟ در بلاگ بعدی سعی میکنم نظر خودم را در این باره بنویسم. شما هم نظری داشتید ممنون میشم در کامنتها مرقوم بفرمایید.

6 پاسخ to “ترافیک تهران”

  1. داودي Says:

    به نظر من مهم ترين عامل اين امر اين هست كه مردم كشور ما اين چيزها رو زرنگي مي دونن و احساس مي كنند اگر كمي گذشت داشته باشند خدايي نكرده عقب مي مونن.من يك دوست دارم كه در راه رفتن دچار مشكل هست باورتون نمي شه چند بار كه با هم رفته بوديم بيرون تا راننده ها متوجه مي شدن مي خوام از خيابون رد بشيم سرعت خودشون رو زياد مي كردن تا مثلا به ما نرسن تا مبادا يك دقيقه بخوان بايستن(البته نميدونم با 1 دقيقه تحمل چه چيزي رو از ذست مي دن؟). اما همين نفر تعريف مي كرد در فرانسه رفته بود وقتي مي خواست از خيابان رد بشه چند تا ماشين براي اون ايستادن مي گفت اول تو دلم گفتم اينا براي چي ايستادن؟ كه بعد متوجه شد براي خود اون فرد بوده .به نظر من ما الكي به خودمون لقب ملت مهر ورز رو مي ديم.شايد تمام اين مسايل به خاطر فشارهاي اقتصادي كه بر مردم ما تحميل مي شه و يا همان تمايل به زياده خواهي و كسب هر چي از طريق زرنگ بازي بدون تلاش است كه خودش رو در تمام ابعاد نشان مي ده.نمي دونم ولي هرچه هست اين خصلت و خصوصيات كه روز به روز بيشتر مي شه اصلا خوشايند نيست.

  2. mho Says:

    سلام آقای مشایح
    من یکی از دانشجوهای اقتصاد دانشگاه شریفم ایران که اومده بودید باهاتون آشنا شدم. میخواستم بگم که ما واقعا به کسانی مثل شما در دانشگاه و همینطور کشور نیاز داریم . ما تو دانشکده فقط 2 استاد داریم که میشه ازشون انتظار یادگیری داشت دکتر نیلی و دکتر سوری . ما تو بقیه زمینه ها مثل خرد و مالی اصلا استاد خوب نداریم و واقعا احساس مشکل میکنیم. و شدیدا مشتاق و منتظر کسانی مثل شما هستیم . امیدوارم که باز هم شما را در اینجا ببینم

  3. Pouyan Says:

    داوودی خان مرسی از کامنت. ایشالا سعی میکنم در پست بعدی به این مساله بپردازم.
    رفیق شریفی عزیز. ایران که آمدم بیشتر علاقه مند شدم که بیام آنجا و کمکی باشم. به فکر این هستم که در اولین فرصت به آنجا بیایم. به نظرمن جای مباحث مالی در ایران بسیار خالی است. بزرگترین مشکل اقتصاد ایران عدم کارایی بازار مالی است.

  4. مصطفی Says:

    سلام ، بابا ایران اومدی چرا مارو خبر نکردی . با نظرت موافقم.

  5. وبلاگهای فارسی وردپرس - 8 « مزيدی Says:

    […] اقتصاد : اين وبلاگ از نامش مشخص است.اين پست او جالب است.پس از 6 سال دوری از وطن و برگشت به ايران نگاهی […]

  6. پژوهنده Says:

    «در بلاگ بعدی سعی میکنم …»
    در پست بعدی 😉

پاسخی بگذارید

