عرضه بنزین آزاد

عرضه نکردن بنزین به قیمت ازاد معادل عرضه بنزین با قیمت بی نهایت است. اگر دولت محترم نگران عرضه بنزین با قیمت چند صد تومانی است و راه عرضه نکردن را برگزیده است باید به ایشان گفت آیا با عرضه بنزین به قیمت لیتری ۱۰۰۰۰ تومان راضی هستید؟ مطمینا خواهند گفت خیر. با قیمت لیتری صد هزار تومان چطور؟ حتما خواهند گفت خیر. امیدوارم متوجه باشند که سیاست فعلی که مبتنی بر عدم عرضه آزاد بنزین است فرقی با عرضه بنزین صد هزار تومانی ندارد!

9 پاسخ to “عرضه بنزین آزاد”

  1. Peyman Firouzi Says:

    آقا پویان ،
    به نظر من اصلا این موضوع سهمیه بندی انگیزه اقتصادی نداشته . نمیشه با این دیدگاه وارد شد و به دولت مشاوره داد یا اون رو نقد کرد . فقط میشه گفت با این کار چه اتفاقی از دید اقتصادی میفته . فکر میکنم خودتم این رو بدونی که اگر قرار بود دولت با رویکرد اقتصادی به موضوع بنزین نزدیک بشه راه حل های خیلی بهتری داشت .

    از مطالب وبلاگت خیلی استفاده میکنم ( اگر چه کم مینویسی ) . موفق باشی .

  2. pmashayekh Says:

    مرسی پیمان خان !
    دلیل تصمیم هر چه باشه فرقی نمیکنه بالاخره تصمیمی است که تبعات اقتصادی دارد.

  3. Ali Says:

    I like the notion of infinite price, i am going to use it in my own note, if it is ok.

  4. Peyman Firouzi Says:

    منم غیر اینو نگفتم . فقط گفتم که این مشاوره یا نقد به کار دولت نمی یاد . چون هدفش متفاوته . ممکنه زود قضاوت کرده باشم . ممکنه هدف این پست مشاوره ، نصیحت یا امثال اینا نباشه .

    راستش ابدا دوست ندارم صحبتمون اصطکاکی باشه . ولی واقعا اینطور فکر میکنم که نقد به این شکل باعث دوری هر چه بیشتر بدنه دولت از کارشناس های اقتصاد میشه .

    شاد باشی (:

  5. Mahdi Barakchian Says:

    that was a good point , Pouyan. I think it is not a bad idea if you write an article in Iranian newspapers and explain this by a simple language.

  6. Pouyan Says:

    Mehdi,
    Why you are not writing an article?

  7. بامداد Says:

    سلام پویان جان. من فکر می‌کنم همونطوری که پیمان اشاره کرد، موضوع عدم فروش بنزین آزاد انگیزه‌های غیر-اقتصادی داشته. اصولا من حتی تردید دارم که کل موضوع سهمیه‌بندی بنزین به دلایل اقتصادی انجام شده باشه. چون‌که اگر انگیزه، انگیزه اقتصادی بود برنامه‌ای که دولت پیشین داشت و هر سال قیمت بنزین رو افزایش می‌داد تا این‌که به قیمت شناور برسه معقول‌تر و کم‌تنش‌تر بود. البته من مخالف سیستم هوشمند نیستم، چون به آمارگیری کمک می‌کنه، اما سیستم توزیع هوشمند سوخت ربطی به سهمیه‌بندی نداره. بنزین ممکن بود طبق برنامه آقای خاتمی در طی چند سال به قیمت شناور برسه ولی با استفاده از کارت‌های هوشمند توزیع بشه. بدون این‌که هیچ محدودیت مصرف وجود داشته باشه.

    به نظر من سهمیه‌بندی بنزین و به دنبال اون عدم ارائه بنزین آزاد قبل از این‌که یک برنامه‌ریزی اقتصادی باشد، یک نوع اهرم کنترلی است که حاکمیت ترجیح داده برای خود نگاه دارد.

  8. بامداد Says:

    راستی من لینکت رو به وب‌لاگم اضافه کردم. به من سر بزن.

  9. pejmanhamedani Says:

    salam-ye rafighe 20 sale darim ke 6-7 sale gomesh kardim.yani oun nakhast bande ro bebine esmesham
    a-seid mehdi barakchian
    beche khake pake meshad(beche majroor be harfe jar)
    emshanb esmesho didam tu in site age khodeshe , dust dash dustay ghadimesho khosh.hal kone ya ali
    ezat zyad

پاسخی بگذارید

