و باز هم نرخ بهره

من که دیگه خسته شدم بنویسم باباجان نرخ بهره اگر به حرف کسی پایین میاد چرا صفرش نکنیم. حالا رییس چمهور رشته تحصیلیش یه چیزه دیگه است میگیم خوب تخصص نداره ولی معاون اول ایشان که دکترای اقتصاد داره و کرسی استادی اقتصاد داره. صد رحمت به مهندس مظاهری که خداییش برنامه ای که ارایه کرده بود خیلی جالب بود و حرف حساب زده بود. حالا این پویا جبل عاملی کجاست که بیاد به مهندسانی که وارد وادی اقتصاد شدن بد و بیراه بگه و صحبت از گوهری که ایشان و اقتصاد خوانده ها کشف کرده اند و مهندسان از درک آن عاجز داد سخن سر بده.

به پیر به پیغمبر فقط تو مملکت ماست که بعضیها فکر میکنند نرخ بهره روی کاغذ باید ۱۰ باشه یا ۱۲. یکی نیست سوال کنه که بازار این نرخ بهره مگه وجود داره که شما صحبت از نرخ آن میکنید؟ همه بدبختی از اینه که تمام دانشکده های اقتصاد دارن بر و بر نگاه میکنن که نرخ بهره باید ۱۰ باشه یا ۱۲. این هم از مهمترین روزنامه اقتصادی کشور که خزعبلات زیر رو درجواب رییس کل بانک مرکزی که با رانت حاصل از پایین بودن نرخ بهره مخالفت کرده بوده اینگونه نوشته:


ايشان براي اينكه بتوانند مبارزه خود را با كاهش نرخ بهره تئوريزه كنند، مي‌فرمايند كه دادن تسهيلات با نرخ بهره 10درصدي رانت ايجاد مي‌كند! و در تكميل اين فرمايشات عنوان مي‌كنند كه عده‌اي وام 10درصدي مي‌گيرند و در بانك ديگري سپرده‌گذاري مي‌كنند و بهره‌هاي بالاي 18 و 19 درصدي مي‌گيرند و در جيبشان مي‌گذارند و بدين ترتيب نتيجه‌گيري مي‌كنند كه نرخ‌هاي بهره 12 و 10درصدي موجب به‌وجود آمدن رانت است و بهره بايد بالا برود تا اين رانت حذف شود! ولي سوالي كه در اين ميان مطرح مي‌شود و ايشان هم هيچ جوابي به آن نداده اين است كه مسوول نظارت بر رفتار و عملكرد بانك‌ها و از بين بردن اينگونه بازي‌ها چه كسي است؟ و بانك مركزي در اين ميان چه مي‌كند
؟

این نوشته ها مال محسن سیروس مشاور اتاق صنعت و معدن. قبلا در مورد این اقا نوشته بودم و تعجب کرده بودم که چطوری مهمترین روزنامه اقتصادی کشور خزعبلات این اقا را دنبال رانت وامهای دولتی است چاپ میکنه. بعید میدونم تحریریه روزنامه دنیای اقتصاد نفهمن این آقا چرت و پرت سرو هم میکنه و دنباله رانته. مطمئن باشین کسی که دنباله رانت حاضره برای پیشبرد اهدافش پول هم خرج کنه!!

10 پاسخ to “و باز هم نرخ بهره”

  1. مريم رضواني Says:

    آقاي پويان مشايخ
    سلام
    ايكاش شما هم بجاي من بوديد و در ايران زندگي ميكرديد تا بفهميد اون حرفهايي كه آقاي دكتر سيروس در روزنامه چاپ كرده و داره پيگيري ميكنه ، حرف دل همه ي مردم اين كشوره .مطالبي كه قبلا درمورد ايشون نوشته بوديد رو هم خوندم . من هم تحصيل كرده ي رشته اقتصاد هستم و تا كارشناسي ارشد خوندم . اونم در بهترين دانشگاه اقتصادي ايران و همه ي صبحتهاي آقاي دكتر رو به گوش جان حس كرده ام و حسرت اين رو ميخورم كه چرا من لياقت اين رو ندارم كه اينطور براي نجات مردم كشورم از خود گذشتگي كنم و يا حتي چرا سعادت اين رو ندارم كه خدمتگزاري ايشون رو انجام بدم و اميدوارم كه در آينده اين شانس رو داشته باشم. ولي نميدونم شما چرا براي متهم كردن ايشون به آب و آتيش ميزنيد ؟ و چرا خودتون حاضر نيستيد در ايران زندگي كنيد ؟

  2. Pouyan Says:

    مریم خانوم بدبختی کشور ما اینه که دانشکده های اقتصادش اینقدر ضعیفن که امسال جنابعالی که اقتصاد خوندین هنوز تو باغ نیستین که بفهمین حرفهای آدمی مثل سیروس بی پایه و اساسه. من واقعا متاسفم که امثال شما که از بودجه دولت برای شما هزینه شده تا اقتصاد یاد بگیرین میگین که حرفهای آدم رانت طلبی مثل سیروس حرف دل شماست. نظر بنده هم همینه که دانشکده های اقتصاد عمدتا آدم های پرتی مثل جنابعالی پرورش داده اند که نه تنها بدرد مملکت نمیخورند بلکه باعث رونق جهالت در مورد علم اقتصاد شده اند. بنده هم ایران خواهم آمد و ریشه کنی تفکرات امثال جنابعالی و سیروس را که شما آرزوی خدمتگزاریشان را دارید را وظیفه ملی خودم میدانم.

  3. فرشاد Says:

    پویان جان فکر کنم ابراز ارادت این خانم به دکتر داوودی یا دکتر احمدی نژاد بود. می دونی جالب این خواهد بود که همین دکتر داوودی ممکن است چهار سال دیگه بیاد و سختتر از هر کس دیگه از پایین بودن نرخ بهره در مقایسه با تورم انتقاد کنه!!!!!

  4. محمود Says:

    سلام آقای مشایخ
    من نه تنها حرف شما رو قبول دارم و درک کی کنم بلکه در دور و بر خودم هم می بینم که چه طور رانت ایجاد می کنند و چه طور آدم هایی با نداشته های خود چوب در دست گرفته اند و بر سر این و اون می زنند که بگذارید در مملکت کارها رو به پیش ببرند ولی
    ولی اگر قرار باشد که امثال من و شما که لایه های پوچی که در پس این تفکرات مبتنی بر نداشته ها است رو آشکار کنیم و به قول شما ریشه کن کنیم نباید از ابزاری که اونها استفاده می کنند استفاده کنیم
    من قصد نصیحت اخلاقی به شما ندارم چه اینکه نه اصلا به این کار اعتقادی دارم و نه اصلا خودم رو در اون حد میدونم که بخواهم یک نفر رو اون هم آقای پویان مشایخ رو نصیحت کنم
    ولی با این کامنتی که در جواب این خانم دادید شما فضایی که قرار بود احیانا ایشون به اشتباه خود اعتراف کنند رو بستید
    من هم مثل ایشون دارم می بینم که برادر من با همین وام 10 درصد برای کشاورزی داره وام می گیره و زندگیش رو تغییر خواهد داد ولی با این وجود چون در پس تئوری اون می دانم که چیزی نیست و در بلند مدت همین ها و امثال برادر من دچار زیان خواهند شد با حرف شما موافقم
    اما خواهش می کنم – این رو قبلا هم به دوستان وبلاگ نویس اقتصادی گفتم- همین روندی که داره پیش میره و درسته دیر به مقصد میرسه ولی همین رو ادامه بدهید و اینقدر زود لحن کلام رو خشن نکنید هر چند که حق داشته باشید
    با ارادت

  5. ناصر يارمحمديان Says:

    سلام من پيش بيني ميكنم در آينده اي نزديك روزنامه سرمايه جاي روزنامه دنياي اقتصاد رو بگيره و پر فروشترين روزنامه اقتصادي كشور بشه

  6. ناصر يارمحمديان Says:

    در ضمن من حرف فرشاد رو تاييد ميكنم در مورد دكتر داوودي هم بايد بگم كه ايشون توي دانشكده ما تدريس ميكنه من با ايشون كلاس نداشتم اما تا اونجايي كه تحقيق كردم نظرات ايشون تا قبل از گرفتن پست معاون اولي 180 درجه متفاوت بوده

  7. محمد سعيد مرواريد Says:

    سلام جدا از مطلبتون که موافقم این جور حمله کردن به مخالف خلی قشنگ نیست و البته اینقدر محق نوشتن

  8. ecoirooni Says:

    با سلام، من هم از مطلبی که آقای سیروس گفته بود واقعاً متعجب شدم. اینکه افراد مشغول در حیطه اقتصاد، رانت و تشکیل فضای رانت خواری رو بشناسند کاملا مورد انتظاره اما اینکه ایشون تا این حد از بانک مرکزی انتظار نامعقول داشته باشند خیلیه. یادش بخیر مادربزرگم می گفت اونیکه پاش به لیوان آب گیر می کنه و اون رو میریزه گناهی نداره، اونی گناهکاره که لیوان آب رو سر راه میذاره.

  9. Pouyan Says:

    مرسی از کامنتها. به این نکته باید اشاره کنم که بنده حتی با حذف فیزیکی افرادی که با کج فهمیشون باعث پهن شدن رانت و اشاعه فساد میشوند مخالفتی ندارم. حاضرم با هر کسی که اهلش باشد بحث کنم ولی تکلیفم با فردی که بجای بحث و فشار آوردن به مغزش علیرغم داشتن فوق لیسانس اقتصاد خرعبلات میگوید و جهالتش را پشت حرفهایی مثل خودگذشتگی و … پنهان میکند روشن است.

  10. محمد Says:

    حذف فيزيكي يعني چي؟ يعني بكشيش؟خب شايد يكي بي دقت بود. يا رانتخور بود.يا اصلا نفهم بود. نميشه كه يارو رو كشت.بعد هم اين جوري بايد 70 درصد استاداي اقتصاد ايران رو «حذف فيزيكي» كني. بعد كيو مي خواي جاشون بذاري؟ از كجا؟ تازه اونام ميخوان تو رو حذف فيزيكي كنن!!!

پاسخی بگذارید

