پراکنده

یه مدته سرم شلوغه حس نوشتن نداشتم. ولی قصه:

هفته پیش رفتم سر کار ایمیل را باز کردم دیدم یه گزارش فرستادن برای همه در مورد وضع اقتصادی شرکتهای حاشیه خلیج الع… شرکتی که من توش هستم تقریبا همه جای دنیا شعبه داره و گزارش از همه جا تهیه میکنه و به همه میفرسته. بی خیال شدم و رفتم سر کارم  بعد دیدم نمیشه. رفتم دیدم رییس کل اینایی که تودوبی گزارش را تهیه کرده بودن تو لندنه. یه ایمیل بهش زدم بهش گفتم داداش این گزارشتون جالبه ولی یه اشکال داره اونم خلیجی به این نام وجود خارجی نداره یه نقشه سازمان ملل هم براش فرستادم. طرف تو دو دقیقه یه ایمیل زد به صد نفر از زیردستاش که سریع این اشتباه را درست کنید قبل اینکه گزارش به دست همه برسه. این ایمیل را زد بعد داد و فغان بلند شد. رییس شعبه دوبی که انگلیسی است گفت عربها با ایرانیها سر این اسم دعوا دارن و چون ما در ایران کارو باری نداریم برای خوشایند طرفهامون در جنوب خلیج مورد دعوا باید از همون اسم استفاده کنیم. خلاصه همین.

یه سمینار رفتم در مورد رتبه بندی صکوک. این صکوک همان اوراق بهادار مطابق با شریعت اسلام است. نکته جالب اینه که بالاترین حجم صکوک منتشره را مالزی داره. عمان هم به کلی بانکداری اسلامی و صکوک را ممنوع کرده! نکته جالب دیگه هم اینه که بین صاحب نظران سنی مذهب در مورد صکوک اختلاف نظره. یعنی یه صکوک منتشره در مالزی ممکنه در عربستان حرام تلقی بشه و بالعکس. در مورد نظر فقه شیعه در مورد نرخ بهره و اوراق بهادار نظر واحدی نشنیده ام.

مجله اکونومیست این هفته سرمقاله ای داره در مورد اقتصاد زیرزمینی مواد مخدر. اقتصاد زیرزمینی موضوع جالبیه علی الخصوص در مورد ایران. مقاله مزبور میگه که صدساله دارن با این تجارت مبارزه میکنن ولی معتادها کمتر که نشدن وقیمت مواد هم پایین تر رفته. راه حل هم اینه که آزادش کنید بره و از صاحبان تجارتش هم مثل حرفه های دیگه مالیات بگیرین. کسی هم اهلش باشه اگه سخت بگیرین یه جورایی مواد را پیدا میکنه.

7 پاسخ to “پراکنده”

  1. Ali Says:

    Yes they sound like Friedman!who said «I’m in favor of legalizing drugs. According to my values system, if people want to kill themselves, they have every right to do so. Most of the harm that comes from drugs is because they are illegal.»
    now let’s look at political economy of the situation. why governments do not let that happen?

  2. میثم اشتری Says:

    سلام
    خیلی استفاده کردن از وبلاگتون
    شاد باشید.

  3. مهدي Says:

    اولا تشكر بابت غيرت وطني.
    دويما حداقل اثر غيرقانوني بودن خريد و فروش مواد مخدر اين است كه قبح موضوع را نشان ميده و خيليها به همين دليل سراغش نمي روند.
    بعدش هم نمي دانم در غرب خودكشي جرم محسوب ميشود يا نه؟ ولي عين همين استدلالت را مي توان در مورد خودكشي هم انجام داد و …

  4. Ali Says:

    سلام

    اول اینکه خیلی وقته که خلیج عربی جا افتاده و ما چون تو محیط ایران ایزوله هستیم خبر نداریم حتی شرکت نفت ایران هم مثلا برای پیش فاکتورهای گازوئیل ایران به نرخ پلت خلیج عربی اشاره می کنه !
    و یه درخواست کوچولو
    مدتی در روزنامه های اقتصادی درباره صندوق سرمایه گذاری مشترک مطالبی می خونم در این زمینه می تونی یک پست اختصاص بدی تا برای افرادی مثل من که اطلاعات کمی توی این زمینه دارند کارساز باشه و اصولا اینگونه صندوق ها برای سرمایه گذاران خرد توصیه میشن یا نه .

    ممنون از لطفت

  5. ندا Says:

    سلام
    لطفا در صورت امکان لینک مقاله اکونومیست در خصوص بازار زیرزمینی مواد مخدر را ایمیل نمایید.
    با تشکر

  6. اعظم Says:

    سلام
    من دانشجوی رشته اقتصاد نظری هستم
    چندتا مقاله درباره صکوک خوندم خیلی به آت علاقمند شدم و تصمیم گرفتم درباره آن مقاله بنویسم اگر میتوانید مرا راهنمایی کنید آخه خیلی علاقه به نوشتن مقاله دارم
    شاید می گویید چرا از اساتید کمک نمی گیرید چون در این زمینه کسی نیست که تخصص داشته باشه
    با تشکر

پاسخی بگذارید

