جوک تلخ بی بی سی

دوستی یک لینکی فرستاد برام از برنامه پرگار بی بی سی که ۱۷ آذر ۱۳۸۹ پخش شده بود. داستان مربوط به طبقه کارگر و جنبش سبزه و چهار نفر را آوردن برای مناظره. یکی از این افراد فردی است بنام علی مالجو که که مدام هم در زیرنویس نوشتن براش اقتصاددان. مستقل از مباحث سیاسی مطرح شده برین دقیقه ۴۵ تا ۴۷ را ببینید. گل سرسبد حرفهای این آقاست. آین آقا برای حل مشکل صنایع ورشکسته نظر میدن که کارگران برن در یک عملیات کارخانه را تصرف نموده و خودشان کارخانه را کنترل کنند! جوک به این مسخرگی شنیده بودید؟ این آقا شده اقتصاددان وازادیخواه؟ جوکتر این بی بی سی است که این فرد را آورده و مدام عنوان اقتصاددانش را بخورد بینندگان میدهد. البته رنگ تمام قرمز دکور و نورپردازی تصادفی نیست. آدم را یاد عکسهای ۴۰ سال پیش کنگره های خمرهای سرخ کامبوج میندازه.

28 پاسخ to “جوک تلخ بی بی سی”

  1. علي نعمتي شهاب Says:

    آقاي مشايخ عزيز
    نام صحيح ايشان محمد مالجو است نه علي مالجو.
    ايشان فارغ‌التحصيل دکتراي اقتصاد توسعه از دانشگاه تهران هستند و از اعضاي حلقه‌ي آقاي مراد ثقفي و مجله‌ي گفتگو بوده‌اند.
    در دوره‌ي ليسانس که بنده دانشجوي رشته‌ي صنايع بودم، 6 واحد اقتصاد خرد و کلان با ايشان پاس کرده‌ام. يادم هست که ايشان بنابر سيلابس درس به تدريس اصول جريان اصلي اقتصاد مي‌پرداختند؛ ولي در کنارش نظرات سوسياليستي و بعضا مارکسيستي را هم در تحليل‌هاي‌شان به ما ارايه مي‌دادند. اما اين‌قدر پايه‌هاي اين مباحث سست بود که من که آن موقع تازه داشتم با ادبيات علم اقتصادآشنا مي‌شدم نمي‌توانستم حرف‌هاي‌ ظاهرا جذاب ايشان را بپذيرم و از قضا عکس ايشان ليبرال هم از آب درآمدم! نکته‌ي عجيب در مورد ايشان براي من که از آن حدود 8 سال پيش ايشان را مي‌شناسم، چپ بودن تفکر و استدلال در عين پاي‌بندي به متدولوژي علم اقتصاد بوده است. اين تناقض را هنوز نتوانسته‌ام حل بکنم.
    سخت نگيريد؛ اين روزها در بي بي سي فارسي شنيدن حرف حساب در حوزه‌ي اقتصاد عجيب است؛ جمعه بازار را ببينيد!
    ضمنا من جزو مخاطبان خاموش شما هستم؛ بهانه‌اي شد تا از نوشته‌هاي شما تشکر هم بکنم.
    شاد باشيد.

    • pmashayekh Says:

      مرسی علی آقا. بالاخره ویروس کمونیسم دیگه. میره تو بدن دیگه در نمیاد. بی بی سی هم زیاد نمیبینم. فقط میدونم بعضی مسولانش سوابق کمونیستی داشتن و حالا هم عجیب نیست که دلشان با حرفهای کمونیستی خوش باشه.

  2. محمد Says:

    من اين مالجو رو اولين و آخرين بار توي مناظره درخشان و غني‌نژاد ديدم. اوجا هم شاس ميزد و معلوم نبود نظراتش چيه. فكر كنم از جمله استاداي اقتصاديه كه هنوز توي ذهن خودش هم به جمه‌بندي نرسيده.

  3. ابراهیم Says:

    کلی خندیدم. دست شما درد نکند. من فکر می کردم این جماعت را فقط در موزه می شود پیدا کرد. چطور از بی بی سی و لندن سردرآورده؟! ولی راستی فرق یک اقتصاد خوانده با یک اقتصاد دان (یا هر چیز دان! دگر) چیست؟ منظورم این است که معیاری دارد که بشود گفت یک نفر اقتصاددان است یا نه؟

    • pmashayekh Says:

      بالاخره اقتصاد هم یه مبانی داره. سخت هم نیست. من نمیدونم چرا بعضی ها اینجری حرف میزنن. مشکلم با آدمهایی مثل مالجو نیست. مشکل با رسانه ای است که ادعای حرفه ای بودنش میشه و لی این بابا را بنام اقتصاددان بخورد مردم میده. بی بی سی هم شده لانه توده ای های قدیمی که حالا شدن حقوق بگیر دولتی که عمری بهش فحش میدادن.

  4. چریک سرزمین‌های یخی Says:

    فرق آقای دکتر مالجو با شما مهندسان به ظاهر اقتصادخوانده این است که ایشان نگاه وسیع‌تری به مفهوم علم اقتصاد دارند و آن‌را در دایره تنگ فرمول‌های ریاضی و اقتصادسنجی محدود نمی‌کنند. به عبارت دیگر از نظر ایشان (که البته برگرفته از نظریات اندیشمندان بزرگی چون آمارتیا سن، حسین عظیمی و … است) انسان محور توسعه است نه این‌که انسان در خدمت رشد اقتصادی باشد.

  5. سعید ملک Says:

    با سلام
    به نظر من نباید یک فرد را این چنین سطحی مورد ارزیابی و نقد قرار داد. من به عنوان کسی که تمام فایل برنامه مورد نظر را به طور کامل نگاه کردم و البته در بحث مطرح شده نظراتم با نظرات دکتر مالجو مخالف بود، باید بگویم که دکتر محمد مالجو اقتصاددانی بزرگ و صاحب گفتمان مشخص است که البته با گفتمان من یا شما متفاوت است. و دقیقأ به همین دلیل باید گفت که ارزش افرادی چون دکتر مالجو به مراتب بالاتر از افرادی است که بدون دانستن مبانی یک دیدگاه اقتصادی خاص، صرفأ سخنان دیگران را بدون هیچ نوع تحلیلی تکرار کرده و هر روز رنگ عوض می کنند.
    ایشان مترجم بیش از 5 جلد کتاب و پژوهشگری توانا هستند و نقش به سزایی در انتقال نطرات اقتصاددانان بزرگی چون هیرشمن و کارل پولانی به جامعه علمی کشور داشته اند.

  6. مصطفی Says:

    البته من هم مثل شما از اینکه بی بی سی افتاده دست یک مشت سوسیالیست (این اتفاقا در بین برنامه سازان هم هست و تنها به مهمانان ختم نمیشود) ناراحتم. من برنامه مورد نظر را در همان روز پخش دیدم. دکتر مالجو اتفاقا اقتصاددان هست و دانشنامه دکترایش را هم در همان دانشگاههای معتبر داخل ایران گرفته و استاد بنده هم بوده در یک ترم. اینکه شما مخالف حرفهای ایشان هستید دلیل بر این نمیشود که تحصیلاتشان را زیر سوال ببرید. کار شما در اینجا نقد نیست تخریب است. بهترست حرفهایش را نقد کنید و بهانه دست این جماعت سوسیالیست ندهید. من هم حرفهایش را در آن جلسه قبول نداشتم و نقدی هم نوشتم و ایشان هم با گشاده رویی جواب دادند. هرچند قانع نشدم. اما لااقل به یک گفتگویی رسیدیم. شما از اساس دارید در گفتگو را میبندید. این چه جور اخلاق فرد گرایانه ای است. مگر نه اینکه باید به استقلال رای دیگران احترام بگذاریم؟

    • pmashayekh Says:

      آقا تحصیلات برای اینه که بری دو تا حرف حساب بزنی. نه اینکه مروج فرهنگ غارتگری باشی و ادعا کنی آزادیخواهی. ایشان آزاده حرفهاش را بزنه. ولی اشکال اینه که بی بی سی که شده خانه کمونیست های ورشکسته قدیمی نباید ادعا کنه که رسانه آزاد و حرفه ای یه.

  7. سلمان Says:

    نکته جالب اینکه بی بی سی این نسخه هارو فقط برای سرویس های خارجیش تجویز می کنه. جایی که هر نوع آشوب و بی نظمی به نفع منافع برتانیا بشه. و گرنه عمرا یک کارشناس انگلیسی بیارند که برای کارگران انگلیس از این نسخه ها تجویز کنه.

    • pmashayekh Says:

      آره من فکر میکنم یا بی بی سی را افرادی با سابقه و تفکر کمونیستی میگردانند یا از روی موذی گری آدمهایی میارن که شلوغ کنند. نمونش هم مصاحبه شون با فریبرز رییس دانا بود شبی که اصلاخات یارانه ها آغاز شد که درباره آن قبلا نوشتم.

  8. آرش Says:

    من هم فقط آقای مالجو را در جلسه دانشگاه تهران که آقایان غنی نژاد و درخشان حضور داشتن دیدم و اطلاعات زیادی از ایشان ندارم
    اما جناب مشایخ به نظر من مشکل عمیق تر از نقصان در bbc است. اصولا در کشور ما نه تنها طیف بندی اقتصادی روشنی در بین اساتید وجود ندارد بلکه اساسا در مورد مبانی بدیهی علم اقتصاد هنوز بحث می شود مثل بحث ارتباط نقدینگی و تورم در همین سالهای اخیر که با فرض عدم وجود ارتباط بین این دو متغیر کل سیاستهای اقتصادی دولت نهم شکل گرفت.
    در ضمن به نظر من در ایران تنها طیف اقتصاد آزاد متشکل از دکتر نیلی و همفکرانشان مواضع روشنی اتخاذ می کنند.(البته شاید چون شاگردشان بوده ام اظهارنظرم دارای اریبی به نفع ایشان باشد!)
    البته در شماره سوم مهرنامه که چاپ خردادماه است مناظره ای بین دکتر نیلی و دکتر ستاری فر وجود دارد که فکر کنم انسجام فکر دکتر نیلی و پراکندگی افکار دکتر ستاری فر را روشن تر نشان دهد.

    • pmashayekh Says:

      اشکال اینه که یه طیفی هست که فاقد سواد ابتدایی اقتصاد است و خود را اقتصاددان جا زده. گاهی میان خودشون را پشت القابی مثل نهادگرا قایم میکنند. اگر ستاری فر و امثالهم حرف منسجمی ندارند علتش بی دانشی آنهاست نه اینکه پیرو مکتب خاصی هستند.

  9. حسین Says:

    مستفیض شدیم. این جمله اش خداست «راستها برای خراب کردن چپ این نقش رو [نقش چپ رو] به ایشان [احمدی نژاد] احاله دادند.»
    در ضمن یکی به آماتیا سن بگه برو سرت رو بذار بمیر.

  10. حسام Says:

    شما که میای حرف حسابی می‌زنی خودت با یه کامنت کم ربط به موضوع خرابش می‌کنی. آخه این چه حرفیه که دکور قرمز تصادفی نیست! دسیسه‌ست؟ حتماً بی‌بی‌سی شبکه کمونیستیه که تم و رنگ همه برنامه‌ها و لوگوهاش قرمزه!

    • مصطفی Says:

      البته این حرف حسام را من هم میخواستم متذکر شوم، ولی پیش خودم گفتم لابد شوخی کرده اید در اخر متن تان. ولی راستش کمی توی ذق میزند که لوگویش قرمز است و از این دست حرفها. اینکه لوگویشان قرمز و سفید است فکر میکنم از روی پرچم انگلستان الگو بردای کرده اند. کمی خودتان دقت کنید در گرافیک برنامه های خبری اش این حس وحال را میگیرید.

      اما اینکه بی بی سی بیطرف نیست و منافع و وجهه انگلستان را نمایندگی میکند، اصلا چیز عجیب و حتی بدی هم نیست. عجیب این است که چرا کشوری با این فرهنگ و فلسفه و این همه اندیشمند باید بخش بین المللی اش بشود پاتوق کسانی که دقیقا تفکراتی در نقطه مقابل فلسفه و روحیات فردگرایانه انگلیسی را ترویج می کنند؟! واقعا عجیب است. حتی اگر به دنبال ایجاد آشوب هم باشند از ترس رسیدن ایران به تکنولوژی …، باز هم توجیه خوبی نیست. منافع بلندمدت فدای یک ترس کوتاه مدت دارد میشود! شبیه اشتباهی است که زمان دکتر مصدق انجام داده اند. هرچه هم هدف درست و منطقی باشد، وسیله هم باید در نظر گرفته شود. همه اینها من را میرساند به اینکه نخیر، نباید مشکل از سیاستگذاران بی بی سی باشد، احتمالا مشکل از خود همان برنامه سازان بخش بین الملل است که رسوبات توتالیتریسم هنوز بخش عمده مایع مغزی شان را شکل میدهد! کمی هم تقصیر از ماست که این رسانه ها را جدی نمیگیریم و صدایمان را در آنها بلند نمیکنیم. طبعا آنها هم تصور میکنند، آزادیخواهی ایراانی جماعت همین است لابد! و بربریت سوسیالیسم را به خورد خلایق میدهند به جای آزادیخواهی. کمی هم ما باید فعالتر باشیم.

      • pmashayekh Says:

        من فکر نکنم مشکل آنها این باشد که آدم حسابی برای مصاحبه کم پیدا میکنند. قبلا هم حامد قدوسی در اینباره نوشته بود که کسی با اینها مصاحبه نمیکند بدلایل امنیت که با حرف حامد مخالفم. به نظر من مشکل اساسی بی بی سی در تفکر گردانندگان این شبکه است. بودجه آن مستقیم از وزارت خارجه انگلیس می آید و بنابراین یه شبکه مستقل خبری نیست. البته ممکنه بگین با اینکه بودجه شان از دولت می آید ولی مستقل هستند ولی من گرایشات کمونیستی در برنامه هایشان میبینم. ببینید در همان برنامه اقتصاددان دیگری که اسمشان را فراموش کرده ام به صبر و حوصله سعی میکند با حرفهای عجیب و غریب مالجو مخالفت کند. یعنی آدم معقول کم ندارند. دکور قرمز هم کنایه بود به گرایشات همین حضرات. بد نیست یه لوگو داس و چکش هم بزنند گوشه برنامه.

    • pmashayekh Says:

      حرف بنده کنایه بود به این همه کمونیستی که در برنامه های بی بی سی شرکت میکنند.

      • حسام Says:

        ولی کنایه‌ات منو یاد کنایه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی انداخت. حداقل یک علامت تعجب بذار.

      • meh@ Says:

        سلام
        آقای مشایخ شما فرمودید که:
        «البته ممکنه بگین با اینکه بودجه شان از دولت می آید ولی مستقل هستند ولی من گرایشات کمونیستی در برنامه هایشان میبینم.»
        منظور شما این است که دولت انگلستان مروج کمونیسم است و سیاست وزارت خارجه این کشور در بی بی سی فارسی انعکاس پیدا کرده؟
        تا آنجایی که من می دانم انگلستان مروج لیبرالیسم است و سیاست دولت این کشور هم همواره مقابله با خطر کمونیسم بوده بنابراین اگر صدای کمونیستها را نیز از این رسانه می شنویم دلیل بر آزادی و بی طرفی این رسانه است که به صدای مخالف نیز اجازه حضور داده است.
        هم چنین برنامه پرگار یک برنامه جدلی است که موافق و مخالف در آن حضور دارند یک تفسیر رسمی خبری نیست.

      • pmashayekh Says:

        بحث اینجاست که اینها میرن سراغ کمونیست های ورشکسته ای که فعلا رنگ عوض کرده اند. حرفهای آن آقا هم پرت و نامربوط و اشتباه بود. نشانه آزادی این نیست که برن آدمی را برای مناظره بیارن که حرفهاش نشون میده که حداقل فهمی از اقتصاد نداره.

      • meh@ Says:

        بله البته در این که اون فرد چیزی از اقتصاد سر در نمیاره حتماً حق با شماست.
        من خودم به شخصه بعید می دانم که کسی چپ و مارکسیست باشد و حرف حساب هم بزند! حالا چه در حوزه اقتصاد و چه سیاست.

      • pmashayekh Says:

        قربون آدم چیز فهم

  11. m2a Says:

    , koli khandidim eyvalll :)))) tatile yaroo pak, baba age modire Farsi1 erade kone ye kanale khabari bezane in kanalaye bbc farsio voa o ina bayad kase koozashoono jam konan :)))))))

پاسخی بگذارید

