پراکنده

سرم شلوغه و فرصت نوشتن نداشتم. ولی چند تا نکته در مورد پست اخیر حامد (که در گودر آمده ملت را به رادیکال و غیر رادیکال تقسیم بندی کرده):

اگر شما به آزادی اعتقاد داشته باشین برایتان نباید مهم باشد که فرد الف چقدر پول به فرد ب میدهد تا برایش لباس فاخر بدوزد. اگر از دیدن لباس فاخر دیگران ناراحت میشوین این مشکل شماست (شاید بشه گفت یه جور حسادت) نه آن دو نفر و سیستم اقتصادی آفریننده این دو نفر. از دیدن وضعیت خوب دیگران میتوان انگیزه پیدا کرد تا بیشتر و بهتر کار و تلاش کرد.

اینکه یک سری شغل و بیزنس را قبول نداشته باشین چون خوشتان نمی آید خوب میتونه سلیقه شما باشد. اگر فکر کنید که جامعه باید جلوی این بیزنس ها را بگیرد آنوقت نباید مدعی آزادی باشین. خاکستری هم نیست. صفر و یک است. یا قبول دارین یا ندارین.  ولی اگر سلیقتون اینه بگین چون من گربه دوست ندارم پس دوست ندارم در بیزنس تولید غذای گربه کار کنم خوب این حرف سلیقه شماست. مثل اینکه بگین من قیمه را قرمه سبزی ترجیح میدم. نه ارزش علمی دارد نه ارزش مباحثه.

ولی به محض اینکه ادعا کنید که با بیزنسی یا نحوه زندگی صاحب بیزنسی مخالفین و باید فلان جوری که ما خوشمان میاد زندگی کند دیگر نباید خود را معتقد به آزادی بدانید. هرکسی صاحب اختیار مال و زندگی خویش است. ولی اگر سلیقه تان طوری است که فلان جور میخواهید زندگی کنید خوب برین همانطور که دوست دارین زندگی کنین به کسی هم ربطی ندارد.

خلاصه خیلی از مطالب وبلاگستان در حد ابراز یک سری سلیقه هاست در حد این است که بگین من از کوفته قلقلی فلان رستوران خوشم می آید. ممکن است جالب باشد ولی ارزش علمی ندارد که وقت برای بحث کردن بگذارید.

7 پاسخ to “پراکنده”

  1. Ali Says:

    خیلی از اوقات ما بین سلیقه ما و دنیای بیرون تفاوت هست.

  2. مژگان Says:

    خیلی خوب بود
    این نگاه خیلی از بالایی
    یعنی سلیقه من ارزش داره
    و البته بدتر از اون اینه که شما با دانش و علمی که دارید این موضوع سلیقه ای رو بخواد پشتوانه علمی بهش بدید و اینطوری ازش دفاع کنی
    خیلی مرز باریکیه

  3. HRT Says:

    هر چند با پست های قبلی حال نمی کنم با این یکی چرا
    بگذریم که در پس قضیه مساله آزادی و دموکراسی را به نگاه نئو لیبرالیستی اقتصادی ربط دادی که درست نیست

  4. philosocrate Says:

    به نظرم یک نکته کوچک را توجه نمی کنی. آزمایش های تجربی متعددی نشان می دهد که آدم ها هم حسادت دارند و هم نسبت به نابرابری و اجحاف حساسند. و این نکته بشری را نمی توان نادیده گرفت. دقیقا اخیرا مدل هایی که می خواهد مسئله بازتوزیع و تفاوت نرخ مالیات بین آمریکا و اروپا را تحلیل کنند این عامل را نیز وارد می کنند. در این صورت دیگر مسئله شما صرفا این نیست که چقدر در جیب تان می رود بلکه این هم هست که چقدر در جیب دیگران (پولدارها و فقرا) می رود. و مبنتی بر همین تصمیم به رای دادن به نرخ های مختلف مالیات می کنی. مشکل مارکسیسم این بود که اصل را بر این مسئله گذاشت اما نمی شود از آن سمت هم افتاد و حسادت و حساسیت نسبت به نابرابری و امثالهم را نادیده گرفت. لذا دقیقا باید گفت که مسئله صفر و یک نیست.

  5. philosocrate Says:

    نکته دوم اینکه اتفاقا جامعه با تصمیم به مالیات گرفتن از پولدارها چنین تحمیل هایی را انجام می دهد. می شود از منظر نظری و لیبرتارین این امر را محکوم کرد ولی این واقعیتی است که هست. به نظرم شما به جامعه آمریکا نگاه می کنید و من واقعیت جامعه اروپا را مد نظر دارم گرچه ممکن است به لحاظ نظری آنچه در اروپا رواج دارد را محکوم کنیم ولی بهرحال این هم گزینه ای جدی در جوامعی است که متمدن و دمکرات و مبتنی بر اقتصاد بازار قلمداد می شوند. کتاب آلسینا در مورد تفاوت آمریکا و اروپا از این جهت بسیار الهام بخش است

  6. غریبه Says:

    اگر من بخوام که تو بیزینس عرضه مواد مخدر فعالیت کنم تو سیستم اقتصادی شما می تونم اگر نذارید فعالیت کنم پس مخالف آزادی هستید شما. موضوع صفر و یکی دیگه. یا قبول داری یا نداری.
    به من چه که یه سری مواد می کشن معتاد می شن. من باید آزاد باشم بیزینسم رو داشته باشم.
    ممکنه بگی این بیزینس برای جامعه ضرر داره خوب منم می گم فلان بیزینس برای جامعه ضرر داره مثل بیزینس تولید حلقه طلای نگین دار.

  7. بهاره Says:

    چرا فیلتر شدین؟

پاسخی بگذارید

