حکم شرعی خرید و فروش وام مسکن

هفته گذشته آیات عظام در پی استفتا از ایشان حکم بر شرعی بودن معامله وام مسکن دادند. مدتی است که وامهای مسکن مورد معامله قرار میگیرد و دارندگان چنین وامهایی آنرا به متقاضیان بفروش میرسانند. این خبر میتوانست بدلایل زیر مهمترین خبر اقتصادی هفته گذشته باشد:

۱) اینکه وامهای مسکن مورد معامله قرار میگیرد نشان دهنده این است که وام مسکن با بهره مشخص و تعیین شده توسط بانک از ارزشی برخوردار است که دارنده آن میتواند مبلغی بابت واگذاری آن طلب کند. این ارزش صرفا بخاطر کم بودن نرخ بهره وام نسبت به بهره واقعی در بازار پول حاصل میشود. اگر نرخهای بهره وام مسکن را عرضه و تقاضای وام تعیین میکرد امتیاز داشتن این وامها از ارزشی برخوردار نمیشد.

۲) وام مسکن از لحاظ مالی همانند اوراق قرضه ای است که توسط وام گیرنده صادر و به بانک داده میشود. بانک نیز به مثابه خریدار اوراق قرضه اصل و سود خود را در طول زمان معینی از وام گیرنده دریافت میکند. بنابراین معامله وام مسکن مثل معامله اوراق قرضه در بازار است و در صورتیکه معامله وام مسکن مشکل شرعی نداشته باشد قاعدتا معامله اوراق قرضه نیز در بازار ثانویه هم باید فاقد مشکل شرعی باشد. بنابراین بازار پول در ایران که در نبود بازار اوراق قرضه از ناکارایی شدیدی رنج میبرد میتواند از داشتن این بازار منتفع شود.

۳)‌ با توجه به عدم شبهه غیرشرعی معاملات وام مسکن بانکهای مسکن میتوانند وامهای اعطایی خود را که بخش بزرگی از دارایی های آنها را تشکیل میدهد در بازار بفروش برسانند. بانکهای مسکن در کشورهای توسعه یافته با تشکیل سبدی از وامها (Mortgage Back Security) آنها را بفروش میرسانند و از این طریق نقدینگی از بازار جذب نموده و آن را در اختیار متقاضیان وام مسکن قرار میدهند. یکی از علل مهم صاحبخانه شدن مردم آمریکا ابداع سبد وامهای مسکن و فروش آنها توسط بانکها بوده است. متقاضیان چنین سبدهایی عموما صندوقهای بازنشستگی هستند که علاقه مند به سرمایه گذاری در اوراق قرضه درازمدت میباشند. هم اکنون بخش بزرگی از دارایی بانک مسکن در ایران وامهای مسکنی است که قدرت نقد شوندگی پایینی دارند و باعث شده است که از توانایی قدرت وام دهی آنها کاسته شود و تنها بخش محدودی از جامعه به کمک این وامها صاحب خانه شوند. فروش وامهای مسکن در جذب نقدینگی موثر بوده و باعث کاهش اثرات شوکهای نقدینگی میگردد.

۴)‌ نکته جالب دیگر این است که با داشتن سری زمانی قیمت این وامها (‌که گهگاهی در روزنامه ها هم منتشر میشود) میتوان نرخ بهره بازار پول را محاسبه نمود. تقریبا در اقتصاد ایران هیچ ابزار دیگری که نشان دهنده تغییرات نرخ بهره باشد وجود ندارد. موضوعی که میتواند مبحث خوبی برای تحقیق و مطالعه دانشجویان اقتصاد داخل کشور باشد.

دنیای اقتصاد

پانوشت: داستان دقیقتر: این خرید و فروش وام مسکن مانند خرید و فروش put option وام مسکن میباشد و تازمانیکه نرخ بهره وامها از نرخ بهره بازار پول کمتر باشد put option دارای ارزش است یا بعبارت دیگرput option is in the money با تغییر نرخ بهره بازار ارزش این put option تغییر میکند و براساس تغییرات قیمت put option میتوان نرخ بهره بازار را بدست آورد.

20 پاسخ to “حکم شرعی خرید و فروش وام مسکن”

  1. Mahdi Barakchian Says:

    This is another good point. Man, don’t stop this kind of writing. I am enjoying a lot. I am pretty sure if you were in Iran, you could benefit more to your peaple.

  2. Pouyan Says:

    What about yourself Mehdi
    Are you going to stay in London

  3. Mahdi Barakchian Says:

    no way. there are lots of thing to do in Iran, although I may regret to lose a paradise like Cambridge

  4. Ali Says:

    Awesome note, i really like it.

  5. رضا Says:

    سلام آقای مشایخ

    گویا ما رسما سر کاریم ؟! گفته بودید که راجع به :
    ۱) آزاد سازی بازار پول پتانسیل تولید را در کشور بالا میبرد
    ۲) آزاد سازی بازار پول باعث کاهش بیکاری میشود
    ۳) آزاد سازی بازار پول باعث کاهش فساد و جرایم مالی میشود
    ۴) آزاد سازی بازار پول باعث از بین بردن رانت میشود
    ۵) آزاد سازی بازار پول شرط لازم برای خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ است
    ۶)‌ آزاد سازی بازار پول امنیت را در جامعه بالا میبرد
    ۷)‌ آزادسازی بازار پول باعث کاهش نابرابری درآمدی میشود

    مینویسید. چی شد؟ منصرف شدید ؟!

  6. bizbloger Says:

    در مورد معاملات وامها و انواع آن مطلبي داري! ؟

  7. Pouyan Says:

    مرسی اقا رضا. در مورد بازار پول مینویسم

  8. Pouyan Says:

    آقای بیزبلاگر
    در مورد بازار وام همان مطلبی است که نوشتم. چیزه دیگه ای ننوشتم

  9. آناهیتا دانشور Says:

    نظرات و نوشته هاتون برام جالب بود / از بلاگم لینک دادم بهتون
    اگر قابل باشیم خوشحال میشیم توی بلاگ شما هم باشیم

  10. maryam sami Says:

    سلام مطلب بسیار خوبی بود
    خود من بجای نرخ بهره از یک نرخ بازده مسکن استفاده کردم که بالاخره خوب جواب داد

  11. pmashayekh Says:

    مرسی مریم از کامنت. نرخ بازدهی مسکن هم خوب است ولی بدلیل زمانبر بودن تغییر تصمیم ها در خرید و فروش یا کرایه مسکن ممکن است که بازدهی مزبور دارای خطا باشد ولی با استفاده از مدل قیمتگذاری بلاک و شولتز برای آپشن میتوان نرخ بهره بازار پول را بدست آورد و به نظر من تغییرات نرخ بهره در بازار پول سریعا در قیمت وامهای مسکن نمایان میشود.

  12. maryam sami Says:

    باز هم ممنونم
    چه حیف که من دیر بفکر استفاده از نرخ بازده افتادم و تازه دو سه روز بعد این مطلب تو را دیدم
    نظرت کاملا درسته. اگر اشکالی نداره و وقتت رو نمی گیره من یکمی درباره پایان نامم باهات مشورت کنم. اگر برات ممکن بود بهم یه ندایی بده.
    ممنونم

  13. Meysam Says:

    In pouyan hame chish khube ella in Ali Parvini boodanesh

  14. وبگردي « ANTI FILTER Says:

    […] حکم شرعی خرید و فروش وام مسکن هفته گذشته آیات عظام در پی استفتا از ایشان حکم بر شرعی بودن معامله […] […]

  15. lukadium Says:

    سلام،چرا دیگه نمی نویسین؟

  16. mohsen Says:

    سلام. اینطور که پیداست شما اقتصاد دان هستید. من یک درخواست راهنمایی از دوستان کرده ام. ممنون خواهم شد اگر شما نیز نظر بفرمایید.
    http://kuleposhti.wordpress.com/2007/08/18/economy/

  17. Mahmoud Says:

    Dear Pouyan
    Don’t forget that one should invest 6 millions tomans for 18 month to get that loan.
    Do you consider that??!!

  18. آپارتمان فروشی Says:

    کاملا مشخصه که حکم شرعی اش چیست

  19. »-(¯`MEH®GAD´¯)-»,عکس,والپیپر,دانلود موزیک,دانلود نرم افزار,»-(¯`MEH®GAD´¯)-»,تم,آهنگ,دانلود ویدیو موزیک,»-(¯`MEH®GAD´¯)-»,مهرگاد مرادی » Blog Archive » فر Says:

    […] حکم شرعی خرید و فروش وام مسکن « خاکریز اقتصاد […]

  20. partabgar.net » Blog Archive » وام مسکن Says:

    […] حکم شرعی خرید و فروش وام مسکن « خاکریز اقتصاد هفته گذشته آیات عظام در پی استفتا از ایشان حکم بر شرعی بودن معامله وام مسکن دادند. مدتی است که وامهای مسکن مورد معامله قرار میگیرد و دارندگان چنین وامهایی … pmashayekh.wordpress.com/…/حکم-شرعی-خرید-و-فروش-وام-مسکن/ – ذخيره شده – صفحات همسان […]

بیان دیدگاه