بازار ارز (دو)

قسمت عمده عرضه بازار ارز هم درآمدهای نفتی دولت بوده ولی افسانه های داستان ارز:

۱) قیمت نسبتا با ثبات ارز در چند سال گذشته تعادلی نبوده
اتفاقا خیلی هم تعادلی بوده. طرف عرضه کننده بازار که دولت باشه ارز زیادی گیرش آمده و ریخته تو بازار. ولی گرفتاری کجاست؟با وجود تورم دورقمی کالاهای وارداتی رقابتی تر از محصولات داخلی شده. برای همین توی این چند سال اخیر بخشی از تولید تعطیل شده و رونق پیدا شد در بخش بازرگانی واردات. خوب وقتی پول داریم که راحت بخریم چرا تولید کنیم؟ ولی گرفتاری اینجاست که اگر درآمد نفتی با سقوط قیمت نفت یا تحریمهای کم شد نمیشه یه شبه تولید را راه انداخت. میشه یه شبه کارخانه ریسندگی را تعطیل کرد و سرمایه را انداخت در واردات پارچه ولی نمیشه به سرعت کارخانه را دوباره از نو بنا کرد چون واردات حالا گران شده.

۲) کاهش نرخ دستوری نرخ ارز باعث افزایش نرخ ارز شده
آزاد نبودن نرخ بهره خیلی مضرات داره و درست شدنش خوبه ولی باعث نمیشه جلوی جهش نرخ ارز گرفته بشه. نرخ ارز میره بالا چون بازار فکر میکنه عرضه ارز در آینده نزدیک کم میشه. اگر فردا خبر بیاد ملخ ها دارن حمله میکنن و مزارع گندم رو مورد حمله قرار میدن خوب یه سری میریزن تو بازار و گندم میخرن. خوب قیمت گندم میره بالا. سیستم بانکی را اصلاح کنید خیلی خوب ولی نهایتا ملخ ها باعث بالا رفتن قیمت گندم میشن. به این سرمقاله دنیای اقتصاد نگاه کنید و تحلیل اشتباهش را که گفته » بعضا دیده می‌شود حتی افرادی که نسبت به خرید و فروش ارز اطلاع چندانی ندارند، وارد این بازار شده و پول‌های خود را در خرید ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند.» خوب اگر انتظار بازار اشتباه باشه و خللی در بازار ارز بوجود نیاد در آینده قیمت برمیگرده پایین و سودجویان خون آشام متضرر میشوند.(حامد هم یه سرمقاله دیگر هم در همین زمینه نقد کرده بود)

۳) بازار آتی ارز کمک میکنه که نرخ ارز با ثبات بشه و بالا نره
بازار آتی صرفا کمک میکنه که بازار ها در طول زمان بهتر باهم در ارتباط باشند و قیمت آتی ارز بهتر متصل میشه به قیمت فعلی ارز. این بازار کمک میکنه که اگر در آینده اختلالی در بازار پیش بیاد (مثل حمله ملخها) و قیمت ها در آینده افزایش پیدا کنه این افزایش قیمت به بازار فعلی سریعتر و کاراتر منتقل بشه. این بازار خلاصه کمک میکنه به افزایش قیمت ارز اگر بازار فکر کنه قیمت ارز در آینده افزایش پیدا میکنه. خلاصه ایجاد این بازار نرخ ارز را پایین نمیاره

یک پاسخ to “بازار ارز (دو)”

  1. گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۷2) Says:

    […] ارز (یک) و بازار ارز (دو) و بازار ارز (سه) (پویان مشایخ؛ خاکریز اقتصاد) Like!0 […]

بیان دیدگاه