بدهی ها و دارایی های خانوار

US_Debt_assetsاوقات فراغت بد نیست به آمار نگاه کرد. نمودار روبرو میزان دارایی ها و بدهی های خانوار آمریکایی را نشان میدهد. تقریبا برای هر دلار بدهی بیش از شش دلار دارایی وجود دارد که حاصل از پس انداز و ارث از نسل های قبلی است. جالبه بدونید که میزان پس انداز در آمریکا یه چیزی حدود دو تا چهار درصده. یعنی از صد دلار درآمد تنها دو تا چهار دلار را پس انداز میکنند. در دوره بحران با محافظه کار شدن مردم نرخ پس انداز به چهار درصد رسیده بود(یعنی خیلی زیاد شده بود). در دوران رونق این رقم کمتر میشه. نوسانات ارزش این دارایی ها هم جالبه. با ترکیدن حباب مسکن ارزش دارایی های ملکی پایین آمد که از عوامل کاهش مصرف بخش خصوصی هم بود. رونق بازار مسکن از طریق کاهش نرخ بهره از اهداف فدرال رزرو عنوان شده.  کاهش بازار سهام هم از عوامل کاهش دارایی های مردم بود.

تا حالا آمار مشابه را در مورد ایران ندیدم. بد نیست با این آمار مقایسه بشه. فکر کنم با ناکارایی بازار پول و سرمایه بدهی های مردم در کل خیلی کمتر باشه و بخش اعظم دارایی های مردم ملک و املاک باشه که سهم بسیار اندکیش وام مسکنه. خلاصه حدس من اینه مسکن سهم عمده دارایی های مردم ایران باشه که عملا نقش سهام و بازار اوراق قرضه را هم به عهده داره. دونستن ترکیب دارایی های مردم میتونه به پیش بینی نحوه رفتار مصرفی مردم و شناخت نوسانات بازار مسکن کمک کنه.

2 پاسخ to “بدهی ها و دارایی های خانوار”

  1. ضیا Says:

    جالب بود.

  2. گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۱۲2) Says:

    […] بدهی‌ها و دارایی‌های خانوار و مهاجرت داخل کشوری (پویان مشایخ؛ خاکریز اقتصاد) (دو تحلیل آماری جالب از اقتصاد آمریکا؛ مخصوصا اولی!)  […]

بیان دیدگاه