مهاجرت داخل کشوری

move in USنمودار روبرو درصد افرادی را نشان میدهد که در آمریکا نقل مکان کرده اند. تقسیمات کشوری در آمریکا ایالت وسپس کانتی میباشد. درصد افرادی را که داخل یک کانتی جابه جا شده اند یا داخل یک ایالت از یک کانتی به یک کانتی دیگر رفته اند یا از ایالتی به ایالت دیگه مهاجرت کرده اند را میتوانید در نمودار روبرو ببینید. آمریکا علیرغم وسعت جغرافیایی وسیعش نسبت به کشورهای اروپایی بالاترین میزان مهاجرت داخل کشوری را داره. برای مثال در سال گذشته دوازده درصد مردم مهاجرت کرده اند داخل آمریکا. این عدد با رقم مشابهش برای فرانسه و بریتانیا که وسعتشون بسیار کمتر از آمریکاست برابری میکنه و از رقم مهاجرت داخلی ازکشورهایی مثل یونان و لهستان بیشتره.

حالا چرا این رقم اهمیت داره؟ هرچه مردم قابلیت مهاجرت بیشتری داشته باشند بازار کار کاراتر خواهد کرد. یعنی اگر وضع اقتصادی منطقه ای بد بشه سریع میتونن بکنن برن یه جای دیگه. جمعیت شناسها و متخصصین اقتصاد خانوار دوست دارن بدونن تصمیم خانوارها برای مهاجرت تحت تاثیر چه عواملی است. همینطور بانکدارها دوست دارن بدونن اگر وام مسکن دادن به مردم منطقه ای میزان مهاجرت از/به آن منطقه چگونه است و چه عواملی بر آن تاثیر داره. چراکه نهایتا میزان تقاضای مسکن که قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار میده به میزان خالص این مهاجرتها ربط داره.

اگر به نمودار روبرو دقت کنید مشاهده میکنید که مهاجرت روند نزولی داشته در دهه های اخیر و افت شدیدی داشته از سال 2007 به بعد با شروع رکود.با مشاهده این آمار اساتید اقتصادی عنوان کردند که عدم کاهش بیکاری بخاطر این بوده که مردم نمیتونستن خانه هایشان را بخاطر کاهش شدید قیمت بفروشن و برای همین قفل شدن در اقتصاد محلی خودشان. ولی اخیرا مقاله ای چاپ شده از استاد اقتصادی در پرینستون که بطور ساده ای نشان داده که افت شدید مهاجرت در سال 2007 بعلت تغییر در نحوه جمع آوری ارقام مهاجرت بوده!  بهمین راحتی نشون دادن نتیجه گیری اساتید دیگر اقتصاد در مورد عدم کاهش نرخ بیکاری بی پایه بوده. خلاصه به نگاه دقیق به نحوه جمع آوری داده ها به این نتیجه رسیدن. اقتصادی ها که آزمایشگاه ندارن برای همین مجبورن به داده ها تکیه کنن. برای کار با داده ها هم خیلی مهمه که به نحوه جمع آوری اطلاعات و نحوه پالایش اعداد خیلی دقت بشه. اهمیتش مهمتره از روشهای تخمین مدله. حالا میخواهید از الگوریتم  ژنتیکی و کالمن فیلترینگ غیر خطی استفاده کنید برای تخمین ولی قبل هر کاری باید داده ها را خوب شناخت.

نکته جالب ابنه که میزان مهاجرت در طول دهه های گذشته روند نزولی داشته. اقتصاددانان و جمعیت شناسان بدنبال توضیح این روند هستند. پیرترشدن جمعیت با بالا رفتن متوسط عمر و توزیع همگن موقعیت های اقتصادی از عوامل این کاهش بوده. همینطور با افزایش حضور زنان در بازار کار و افزایش دستمزدشان دیگر این مردان نیستند که با ازدست دادن کار بتوانند خانواده را به محل دیگری مهاجرت دهند. داشتن دو فرد صاحب درآمد از میزان مهاجرت پذیری خانوارهای آمریکایی کاسته است.

خلاصه از همین داده ها کلی کار میشه کار کرد در زمینه بازار کار و اقتصاد خانوار و شناخت اقتصاد منطقه ای. احتمالا مشابه این داده ها در مورد ایران هم باید وجود داشته باشه. اگر دنبال موضوع تحقیق و تز هستین میتونین ادبیات داستان را از این مقاله ای که بالا اشاره کردم پیدا کنید و یه سری کار خوب با داده های ایران انجام دهید.

2 پاسخ to “مهاجرت داخل کشوری”

  1. علی Says:

    راه افتادی سید!

  2. گزاره‌ها » لینک‌های هفته (۱۲2) Says:

    […] و دارایی‌های خانوار و مهاجرت داخل کشوری (پویان مشایخ؛ خاکریز اقتصاد) (دو تحلیل آماری جالب از […]

بیان دیدگاه